K2 in het nieuws

Hier volgt de tekst van een verhaal over K2 in de september 2000 editie van het blad Akkoord van de LOAM.

Werken met  levende materie
Van Ligeti tot Jeths:  K2 verkent de moderne muziek
Vrouwkje Tuinman

Het Utrechtse ensemble K2 legt zich toe op een repertoire dat je bij de meeste amateurgezelschappen niet tegenkomt. Vrouwkje Tuinman had een gesprek met Aafje Roth, een van de oprichters, en met Paul Janse, de dirigent van het ensemble.

Voor wie het niet wist: de K2 is de op één na hoogste berg ter wereld, en tegelijkertijd is het de moeilijkst beklimbare. In die positie bevindt het gelijknamige Utrechtse ensemble zich ook. De leden zitten vlak tegen een professioneel niveau aan, maar om het soms moeilijke repertoire waar ze voor kiezen te kunnen doorgronden, moet steeds een lange weg worden afgelegd. Een uitdaging, aldus een van de oprichters, Aafje Roth (contrabas). 'We zijn allemaal afkomstig uit de Utrechtse studentenmuziekwereld. Het liefst wilden we spelen met een leuke club mensen, maar we wilden ons dan wel bezighouden met Adams, Ligeti en Schönberg, om maar eens wat te noemen'. Dirigent Paul Janse had er wel oren naar. 'Ik werk met het Utrechts Blazers Ensemble. Na een concert zaten we eens met zijn allen in de kroeg. Aafje en haar vrienden vertelden over hun plannen en ik voelde me daar meteen bij thuis. Ik wilde al langer twintigste-eeuws repertoire spelen met een amateurgezelschap. Op dat gebied is bijna alles geprofessionaliseerd, terwijl er heel kundige amateurs rondlopen.' Een jaar later was het eerste project een feit. Dit najaar speelt K2 haar vijfde concert.
Aafje Roth vertelt over de ambitieuze start. 'We begonnen met de moeder aller kamermuziekstukken: Schönbergs Kammersymfonie. Met dit werk vond Schönberg het twintigste-eeuwse ensemble uit. Het werkt als een soort hogedrukpan, waar heel veel energie in is gecomprimeerd.' De Kammersymfonie is niet direct een eenvoudig stuk, maar daardoor lieten de musici zich niet afschrikken. 'De drijfveer om K2 op te richten was dat we echt vanuit het repertoire wilden werken. Amateurgezelschappen laten hun keuze voor stukken meestal afhangen van hun bezetting, of van de financiële middelen die ze ter beschikking hebben. Wij willen in de eerste plaats mooie stukken spelen. Ook als dat betekent dat mensen maar voor één project meewerken, en ook als het inhoudt dat we aan een stuk beginnen dat in eerste instantie te complex lijkt.' In zo'n drie maanden tijd wordt naar een uitvoering toegewerkt. Roth: 'Aan het begin gaan we met de groep wat dagen in een weekendhuisje zitten. Zodat we er een beetje inkomen. Daarna repeteren we een aantal dagdelen en op vaste momenten in de week.'
Twintigste-eeuwse 'klassiekers' worden gecombineerd met nieuwer en onbekender werk. Paul Janse: 'In de programma's zijn op een bepaalde manier conflicten te horen,  egenstrijdigheden. Daarmee prikkel je het publiek. In plaats van anderhalf uur ongeveer dezelfde muziek te laten horen, zorgen we graag ook voor wat divertissement.' In de programma's is een stijgende lijn te zien, aldus Roth: 'Individuele kwaliteiten komen binnen het samenspel meer en meer naar voren. De groep raakt op elkaar afgestemd. Bovendien ga je ook echt anders over muziek denken door met composities van nu te werken. We experimenteren met klankkleur, ritmiek en dergelijke. Door steeds iets nieuws onder handen te hebben, voeg je elementen toe aan je capaciteiten.'

Teamgeest
'Hier en daar is het repertoire behoorlijk taai', aldus Paul Janse. Aafje Roth vult aan: 'Soms werk je met zo'n bijzondere klanktaal, dat het lastig is voor mensen die niet iedere dag professioneel met twintigste-eeuwse muziek omgaan. Als je begint te studeren, denk je: wat ís dit voor muziek?' Janse: 'Toch duiken we erin. Na een tijdje ontstaat dan contact met het stuk, vervolgens inzicht en houden van. Ik leer zelf veel bij K2. Het is niet veel mensen gegeven om diepgaand kennis te maken met deze componisten, en hun muziek dan ook nog eens te mogen dirigeren.'
K2 bestaat grotendeels uit amateurs. De oprichters zijn allen werkzaam achter de schermen van de muziekwereld en dirigent Paul Janse vervult in het dagelijks leven een leidinggevende functie bij een distributiebedrijf voor klassieke cd's. 'Daarvóór heb ik met veel plezier hobo gestudeerd aan het conservatorium. Al tijdens mijn studie speelde ik veel in ensembles, waarbij ik ook wel eens inviel als dirigent. Van het één kwam het ander. Ik ben nooit directie gaan studeren. De ambitie is er wel, maar ik ben een beetje afgeknapt op het conservatorium. Het repertoire is voorzichtig en je speelt steeds in dezelfde ensembles, waardoor je weinig ervaring opdoet. Ik miste de stimulans en had het gevoel dat ik buiten de school méér leerde. Dirigeren leer je vooral in de praktijk; het is vooral werken met mensen. Door te communiceren leer je omgaan met partituren, stukken en orkestsamenstellingen.' Ook Aafje Roth koos uiteindelijk niet voor het conservatorium. 'Waarschijnlijk had ik een studie contrabas saai gevonden. Het instrument is dermate fysiek, dat je de eerste jaren nauwelijks aan spelen toekomt. Bovendien verbreed je je horizon naar mijn idee op het conservatorium te weinig.'
Voor amateurs werkt het prima onder leiding van een semi-professionele dirigent, vertelt Roth. 'Paul heeft realiteitszin en dat is met ons repertoire belangrijk. Bovendien repeteert hij  lezierig. Hij denkt mee en is niet te betuttelend. Bij goede amateurs moet je, net als bij professionele musici, wat te vertellen hebben. Anders vervelen ensembleleden zich binnen de kortste keren.' Ook Paul Janse is enthousiast over de samenwerking: 'K2 is hartstikke leuk. Het zijn ervaren mensen, die weten dat musiceren uit meer bestaat dan alleen je partij spelen. Dat is een zegening in vergelijking met de professionele muziekwereld. Daar gaat het musici soms al te ver als ze hun eigen muziekstandaard moeten versjouwen. Bij K2 heerst teamgeest, is men initiatiefrijk.'

Strijkvee
Bij K2 doet niemand auditie, aldus Roth. 'Iedereen heeft een flinke ensemble-ervaring. We hebben vooral mensen uit onze eigen kring gehaald. Ik vind vervolgens dat, als ik iemand vraag Adams' Chamber Concerto mee te spelen en hij denkt dat hij het wel kan, we gewoon moeten kijken of het lukt.' Bovendien heeft ze het idee dat het niveau van de amateurmuziek de laatste jaren is toegenomen:  'Steeds meer mensen met muzikale capaciteiten gaan tegenwoordig niet meer naar het conservatorium. De mogelijkheden om te musiceren zijn groeiende. Elk dorp heeft een orkest en een muziekschool, waardoor relatief veel mensen een hoog niveau bereiken.'
Paul Janse is tevreden over het niveau van K2: 'Er is duidelijk  ntwikkeling en ambitie.' Een kloof tussen de strikte amateurs en de ensembleleden die van het conservatorium komen, is er niet, vertelt Roth. 'Er is hoogstens een verschil tussen mensen die je erbij moet vragen, zoals slagwerkers en harpisten ­  daar zijn er gewoon weinig van ­ en mensen die uit zichzelf graag mee doen. Professionele musici hoeven niet hetzelfde leerproces door te maken. Ze zijn daarom minder betrokken.' Het begin- en het eindpunt van een repetitieproces lopen bij ons extreem uiteen, vertelt ze verder. 'Bij beroepsmuzikanten is dat anders. Die zijn getraind en werken als een boiler: hij staat altijd klaar, je gooit er een muntje in en hij begint. Op een bepaalde manier is het haast zonde om altijd op het kookpunt te zijn, vind ik. Wij beginnen aan een stuk op een niveau dat je soms denkt dat je het nooit zult kunnen spelen. De eerste repetities klinken nergens naar. In de loop van de tijd hebben we geleerd hoe je dingen opbouwt. We weten nu dat je ook kunt repeteren als je de basis niet hebt om een stuk meteen aardig te kunnen spelen.'
K2 trekt veel publiek, mede doordat haar leden zo jong zijn. En vanwege het spannende repertoire, aldus Aafje Roth. 'Dat geldt voor publiek én musici. K2 zorgt voor een heel individualistische manier van werken in een groep. Vooral als violist ben je in de meeste ensembles al snel strijkvee, slechts een klein radertje. In de stukken die wij kiezen, zijn alle partijen solistisch. Dat geeft een kick. Bovendien werken we met materie die nog leeft. Het zit vol verrassingen.' In de toekomst is het ensemble toe aan nieuwe uitdagingen, vertelt Paul Janse: 'Zoals een opdrachtstuk. We hebben nu een aardige dwarsdoorsnede van de twintigste eeuw gemaakt. Ik denk dat we rijp zijn voor stukken die op ons lijf zijn geschreven.'

--------------------------------------------------------------------------------

Concerten van K2
In december geeft K2 concerten in Woerden, Utrecht en Amsterdam. Op het programma staan het hoornconcert Orc for horn and small orchestra van Steve Martland, Chamber Concerto van György Ligeti en A bout de souffle van Willem Jeths.

De concerten vinden plaats in Utrecht, Maria Minorkerk op 1 december om 20.30 uur, in Woerden, Theater de Kloostertuin op 3 december om 15.30 uur en in Amsterdam, De IJsbreker op 7 december om 20.30 uur.
Informatie: 030-2941812.