Ensemble K2 speelt Takemitsu, Mihajlovic, de Vries en Henze
dirigent Paul
Janse
Francien Schatborn altviool
Programma:
Toru Takemitsu - Tree Line
ANA MIHAJLOVIC - Full
Auto Shut-Off
KLAAS DE VRIES - Bewegingen
(Mouvements)
en de NEDERLANDSE PREMIERE van:
HANS WERNER HENZE - Music for Viola and 22 Players
UTRECHT
zaal - Lutherse
Kerk, Hamburgerstraat 9
datum - Woensdag
27 november 2002
aanvang - 20.30 uur
toegang - euro 8,=
(euro 6,= met korting)
AMSTERDAM
zaal - Muziekcentrum
De IJsbreker, Weesperzijde 23; reserveren 020 693 9093
datum - Zondag
1 december 2002
aanvang - 16.30 uur
toegang - euro 8,50
(euro 6,50 met korting)
MET DANK AAN: Het Fonds, Provincie Utrecht,
Gemeente Amsterdam, Amsterdams Fonds v.d. Kunst, De IJsbreker
Het
ensemble is gezichtsbepalend voor de muziek van de 20ste eeuw. Sinds Schönberg
in 1906 zijn Kammersymphonie schreef schieten de composities voor solistische
ensembles als paddestoelen uit de grond. En nagenoeg alle twintigste-eeuwse
sleutelwerken zijn geschreven voor ensemble.
Sinds
enkele decennia is er – in ieder geval in Nederland – een aantal professionele
ensembles actief dat zich in dit veelzijdige repertoire heeft gespecialiseerd.
Nieuwe muziek geldt als moeilijk en zwaar; ensemble K2 is nog steeds een
eenling in de nieuwe-muziek-amateurwereld. Per jaar organiseert K2 twee korte,
intensieve projecten, waaraan amateurs uit heel Nederland deelnemen.
Ensemble
K2 is een ensemble voor hedendaagse kamermuziek. Artistiek leider en dirigent
van het ensemble is Paul Janse. De musici zijn non-professionals uit heel
Nederland. K2 begon haar bestaan in 1998 met het uitvoeren van de moeder alle
ensemble stukken: de Kammersymphonie
van Arnold Schönberg.
De
bezetting is solistisch en variabel: strijkkwintet, solistische blazers, piano
en slagwerk, eventueel aangevuld met andere instrumenten. Het repertoire is
uitdagend, zowel voor de musici als voor de luisteraars.
Programma toelichting:
Aan de keuze van het stuk van Henze liggen
twee redenen ten grondslag:
1.
Dirigent Paul Janse heeft reeds eerder samengewerkt met de solist, altvioliste
Francien Schatborn. Hij zegt hierover: “Ik heb samen met haar een van de altvioolconcerten
van Hindemith gedaan bij het UBE (Utrechts Blazers Ensemble), een fantastische
samenwerking die ik graag wil voortzetten”.
2.
De keuze voor Henze ligt voor de hand omdat we ons komend voorjaar zullen
werpen op Stimmen van Henze en we op deze manier kunnen kennismaken met zijn
idioom.
Een
derde reden werd pas later bekend. Hoewel het stuk door Henze al in 1969 is
voltooid is het nog nooit in Nederland ten gehore gebracht. Ensemble K2 heeft
de eer om van Music for Viola and 22 Players de Nederlandse Premiere te
brengen.
Van
Takemitsu speelden we eerder al het bijzondere Archipelago S. Dit maal
willen we graag verder gaan met het verkennen van zijn oeuvre. Het is voor
dirigent en ensemble een genot om de subtiele nuances en kleuren in de muziek van
Takemitsu te realiseren. Het vergt een grote mate concentratie en “readiness”.
Het werk van Takemitsu sluit prima aan bij Henze omdat beide componisten op een
eclectische manier te werk gaan. Het zijn geen van beide dogmatici. Zo schuwen
ze er beide niet voor om te werken met diatonisch (tonaal) materiaal. Ze zijn
elk op hun eigen manier een verbinding tussen enerzijds het impressionisme
(Takemitsu) en de Tweede Weense school (Henze) en de avant-garde van de tweede
helft van de twintigste eeuw anderzijds.
Klaas
de Vries combineert eigenlijk al deze invloeden.
Zijn werk is streng en formeel en doet in die zin meer denken aan Webern en
Stravinski. Maar anderszijds is het ook rijk aan kleuren en nuances. In die zin
sluit het volledig aan bij het idioom van Takemitsu.
Full
Auto Shut-Off werd gecomponeerd voor het Combustion Chamber project van de
VPRO. De in Nederland woonachtige Ana Mihajlovic studeerde bij Louis
Andriessen. De reden dat we dit stuk programmeren is eigenlijk simpel. Het is
een heel goed stuk en past fantastisch bij de spelers van K2. Kortom een stuk
waar spelers en maar zeker ook het publiek veel plezier aan zullen beleven. Op
een meer serieuze noot valt nog in te brengen dat het aansluit bij het formele
en hermetische van het werk van Klaas de Vries. Echter daar waar de Vries dit
contrasteert met kleuren en subtiliteiten bevrijd Mihajlovic zich van het
formele en conceptuele door het energieke en ritmische karakter van haar
muziek.