Ensemble K2 speelt Adams,
Britten, Martland en Kagel
dirigent Paul
Janse
Rudi van Hest klarinet
Programma:
John
Adams - Gnarly Buttons (1996) met
solo-klarinet
Benjamin
Britten - Sinfonietta, opus 1 (1932)
Steve
Martland - Horses of instruction (1994)
Mauricio
Kagel - Die
Stücke der Windrose für Salonorchester (1988-…);
Nordwesten (1991) en Suden (1989)
UTRECHT
zaal - Lutherse Kerk, Hamburgerstraat 9
datum - Donderdag 30 mei 2002
aanvang - 20.30 uur
toegang - euro 8,= (euro
6,= met korting)
AMSTERDAM
zaal - Muziekcentrum De IJsbreker,
Weesperzijde 23; reserveren 020 693 9093
datum - Zondag 2 juni 2002
aanvang - 16.30 uur
toegang - euro 8,50 (euro
6,50 met korting)
MET DANK AAN: Gemeente
Amsterdam, Amsterdams Fonds v.d. Kunst, De IJsbreker
Het
ensemble is gezichtsbepalend voor de muziek van de 20ste eeuw. Sinds Schönberg
in 1906 zijn Kammersymphonie schreef schieten de composities voor solistische
ensembles als paddestoelen uit de grond. En nagenoeg alle twintigste-eeuwse
sleutelwerken zijn geschreven voor ensemble.
Sinds
enkele decennia is er – in ieder geval in Nederland – een aantal professionele
ensembles aktief dat zich in dit veelzijdige repertoire heeft gespecialiseerd.
Nieuwe muziek geldt als moeilijk en zwaar; K2 is nog steeds een eenling in de
nieuwe-muziek-amateurwereld.
K2
richt zich op twintigste-eeuws repertoire, met de nadruk op hedendaagse muziek.
De bezetting is solistisch en variabel: strijkkwintet, solistische blazers,
piano en slagwerk, eventueel aangevuld met andere instrumenten. Het repertoire
is uitdagend, zowel voor de musici als voor de luisteraars.
Per
jaar organiseert K2 twee korte, intensieve projecten, waaraan amateurs uit heel
Nederland deelnemen.
Kijk ook op http://go.to/ensemble-k2
Programma toelichting:
Ensemble
K2 is een ensemble voor hedendaagse kamermuziek. Artistiek leider en dirigent
van het ensemble is Paul Janse. De musici zijn non-professionals uit heel
Nederland. K2 begon haar bestaan in 1998 met het uitvoeren van de moeder alle
ensemble stukken: de Kammersymphonie
van Arnold Schönberg.
Na
de Chamber Symphony van Adams en het Chamber Concerto van Ligeti weer een
stuk dat is geïnspireerd op het Kammersymphonie.
Benjamin Britten
schreef zijn Sinfonietta Op.1 in 1932 op 19-jarige leeftijd. Op dat moment
was hij student piano en compositie. Bij het componeren nam Britten de Kammersymphonie (1906) van Schoenberg
als voorbeeld.
Hij
kende dit stuk reeds uit zijn jeugd en tijdens zijn studie werd het onder zijn
leiding uitgevoerd aan de RCM (Royal College of Music). Een weinig succesvolle
onder, Brittens medestudenten kenden hun partijen slecht of kwamen eenvoudigweg
niet opdagen.
K2
begon ooit haar bestaan met het instuderen van de o zo onspeelbare
Kammersymphonie en weet als geen ander dat het een erg lastig stuk is. In de
Sinfonietta definieert Britten voor het eerst zijn eigen stemgeluid. Hoewel het
geschreven is voor ongeveer hetzelfde ensemble is het stuk veel transparanter
van opzet. Hoewel het stuk op het eerste gezicht misschien ietwat gedateerd
overkomt geeft het wel een goed idee van de jonge Britten. Het is virtuoos geschreven,
grondig geconstrueerd en bruist van leven en speelplezier.
Na
de Chamber Symphony weer een werk van John
Adams op de lessenaar. Gnarly Buttons
is een concert voor klarinet en ensemble. De klarinet is het instrument uit
Adams’s jeugd. Zijn vader die speelde in diverse Swingbands en was het
vanzelfsprekend dat de muzikaal talentvolle John het instrument bij uitstek
voor dit ensemble ging bespelen. Ongetwijfeld in de hoop dat hij net zo’n
briljant klarinettist zou worden als Benny Goodman. Niet alleen het instrument
maar ook de muziekjes van het stuk refereren aan de jeugd en vooral aan de
herinneringen aan zijn vader. Zo is het stuk een reis geworden door het leven
van zijn vader. Inspiratiebronnen zijn: Benny Goodman, Mozart, de Fanfare, het
Symfonieorkest van het Staatsziekenhuis en tenslotte de ziekte van Alzheimer.
Rudi van Hest speelde het stuk onlangs op zijn examen als uitvoerend musicus en
K2 is blij hem in de gelegenheid te kunnen stellen het stuk nogmaals uit te
voeren.
Steve Martland
is typisch een componist die zich niet aantrekt van trends en zich niet bekeert
tot een bepaalde stroming. Hij is een eclecticus in hart en nieren en stelt
zich volledig open voor de muziek van anderen. Het is dan ook bijna niet vol te
houden om zijn muziek te classificeren als klassiek of hedendaags. Door de
opzwepende ritmes en tomeloze energie, doet het vaak meer denken aan pop house
of trance. Horses of Instruction werd
geschreven voor Bang On A Can Allstars en later bewerkt voor de Steve Martland
Band, zijn eigen groep, ook in dat opzicht is Martland meer een popmusicus. Het
stuk combineert de hoketustechniek (het om en om spelen van noten) die hij
meegenomen heeft bij zijn leermeester Louis Andriessen met elementen uit de
minimal music en de jazz. Resultaat is een hypnotisch delirium dat hoge eisen
stelt aan de uitvoerenden.
Tot
slot Mauricio Kagel. Van hem speelde
K2 tot nu toe maar liefst vier stukken. Nu staan er weer twee composities uit
de cyclus Die Stücke der Windrose op het programma. De cyclus, die uiteindelijk
uit alle windstreken zal beschrijven, is een nog onvoltooid werk. Het werk
baseert zich op eenvoudig gegeven. Windrichtingen roepen associaties op. Voor
ons Europeanen roept het Noorden beelden op van sneeuw en ijs terwijl Kagel
onmiddellijk denkt aan de barre landschappen en hitte van Patagonië, Kagel is
geboren in Buenos Aires. Zo vermengt Kagel de meest uiteenlopende stijlen. Süden heeft het mediterrane Europa als
thema. Een opzwepende tarantella ondergaat de meest uiteenlopende transformaties.
De inheemse muziek van de Andes is de inspiratiebron voor Nordwesten. Een taal die over de hele wereld wordt gehoord. In
sterk afgezwakte vorm uiteraard want de Peruviaanse fluiters op Hoog Catherijne
spelen een soort indianenmuziek uit de derde of vierde hand en dit alles heeft
weinig te maken met het origineel. Dit gebeurt ook in het stuk van Kagel. De
verschillende instrumenten imiteren elkaar maar er zijn heel wat foutjes en
verhaspelingen in het spel.