“Schönberg vond met zijn
Kammersymphonie het Schönberg Ensemble uit.”
(Reinbert de Leeuw)
Ensemble
K2
Het ensemble is gezichtsbepalend voor de muziek van
deze eeuw. Sinds Schönberg in 1906 zijn Kammersymphonie
schreef, schieten de composities voor solistische ensembles van diverse
samenstellingen als paddestoelen uit de grond. Er is nauwelijks een hedendaagse
componist van naam en faam te noemen die niet voor ensembles heeft geschreven.
En nagenoeg alle twintigste-eeuwse 'sleutelwerken' zijn geschreven voor
ensemble. Sinds enkele decennia is er - in ieder geval in Nederland - een
aantal professionele ensembles van wisselend pluimage aktief, dat zich in dit
veelzijdige repertoire (van Schönberg tot Kagel, van Hindemith tot Yun)
specialiseerd. Naast de professionele uitvoerenden is er een kleine, maar
groeiende groep luisteraars geïnteresseerd in de nieuwe ensemblemuziek.
Voor amateurmusici is er echter vrijwel geen
mogelijkheid om deze muziek zelf te spelen. Nieuwe muziek geldt als moeilijk en
zwaar: de traditionele amateur-muziekgezelschappen wagen zich er nauwelijks
aan.
De amateurorkesten of -koren die wel nieuwe muziek
programmeren, ontbreekt het vaak aan de solistische- en diverse
ensemblebezettingen om het interessantste deel van het hedendaags repertoire op
de lessenaars te zetten. Kortom: de tijd is rijp voor de oprichting van een
amateur ensemble voor nieuwe muziek.
Ensemble K2 vult een gat in de amateurmuziekwereld.
Ensemble K2 staat open voor die amateurs (inclusief vakstudenten) uit heel
Nederland.
Ensemble K2 wil een “nieuw” publiek interesseren voor
ensemble muziek. Er is een uitgebreid publiek voor amateurmuziek, dat over het
algemeen niet zo goed is ingevoerd in de nieuwe muziek-scene. Dit ensemble kan
een schakel vormen tussen het amateurpubliek en de nieuwe ensemble muziek. Het
kan de doorgaans als 'zwaar en saai' te boek staande hedendaagse muziek een
stap dichter brengen bij amateurmusici en -luisteraars. Een theatrale
compositie als Kagels Finale helpt de
nieuwe muziek zeker om een deel van het zware imago af te schudden.
Ensemble K2
richt zich op twintigste-eeuws repertoire, met de nadruk op hedendaagse muziek.
De bezetting is solistisch en variabel: strijkkwintet, solistische blazers,
piano en slagwerk; eventueel aangevuld met andere instrumenten. Het repertoire
is uitdagend, zowel voor de musici als voor de luisteraars.
Het eerste
project opent met de moeder van alle ensemblestukken: de Kammersymphonie (1906) van de vader van de ensemblecomponisten,
Arnold Schönberg. Als tegenhanger staat Mauricio Kagels Finale (1980/81) op het programma. Een compositie waarin op
theatrale wijze het bloedserieuze imago van nieuwe muziek op de hak wordt
genomen. Als de dirigent tegen het einde van het stuk het loodje legt, blijkt
het om een levensechtere finale te gaan dan bij aanvang van de muziek te
bevroeden was.
Alle
betrokkenen bij het Ensemble K2 realiseren zich dat met de keuze van dit
repertoire een ferm, maar ook pretentieus gebaar wordt gemaakt. Met Schönberg
en Kagel op de lessenaar schep je hoge verwachtingen, alle deelnemers zullen
zich dan ook volledig moeten inzetten om die verwachtingen waar te maken.
De musici van het ensemble zijn bovengemiddeld goede
amateurs aangevuld alleen daar waar nodig met enthousiaste muziekvakstudenten.
Zij hebben een bijeengesprokkelde gedegen ervaring in en grote affiniteit met
het spelen van nieuwe muziek. Door middel van audities wordt er gezorgd dat de
juiste persoon op de juiste plek belandt. De artistieke commissie coördineert
deze audities en houdt toezicht op de kwaliteit en de inzet van de individuele
instrumentalist. Nu al is duidelijk dat de aantrekkingskracht van het ensemble
(repetitielocatie: Utrecht) zo groot is, dat het musici uit heel Nederland
trekt. De 21 musici die aan het eerste project meewerken zijn woonachtig in
Maastricht, Deventer, Utrecht, Zaandam, Rijswijk, Amsterdam, Woerden en Den
Haag.
Artistieke
leiding
Dirigent en hoboist Paul Janse is een
enthousiastmerende figuur met grote vakkennis, die zeer stimulerend heeft
gewerkt bij het opstarten van dit initiatief. Hij heeft de artistieke leiding
van dit ensemble op zich genomen. Paul Janse is een groot voorstander van het
uitvoeren van moeilijk modern repetoire door amateurs. Juist door het wel op de
lessenaar te zetten en te spelen gaat men de muziek beter begrijpen en beter
spelen.
Paul Janse studeerde hobo bij Carlo Ravelli aan het
Sweelinck Conservatorium te Amsterdam en bij Pauline Oostenrijk aan het
Hilversums Conservatorium.
Naast het zelf uitvoeren is Paul Janse zich gaan
specialiseren in het dirigeren van modern repertoire. Hij is reeds vele jaren
de vaste dirigent van het blazersensemble Timber in Amsterdam en hij is sinds
seizoen 1996-97 de opvolger van Jurjen Hempel als dirigent van het Utrechts
Blazers Ensemble.
Paul Janse is een veel gevraagd repetitor voor
amateurorkesten in de randstad.
Naast de diensten van Paul Janse zal er gebruik
gemaakt worden van repetitoren die afkomstig zijn uit de professionele
ensembles. Zij weten als geen ander welke problemen er in de muziek schuilen.
Zij zijn zelf uitvoerenden van de muziek die Ensemble K2 op de lessenaar heeft
staan. Er zullen wisselende repetitoren gevraagd worden die ieder met hun
specifieke vakkennis (van verschillende groeps-bezettingen: blazers, strijkers,
slagwerk/piano) delen van het repertoire kunnen helpen instuderen. Voor het
eerste project hebben we Hans Woudenberg, cellist van het Schönberg ensemble
bereidt gevonden de strijkers te coachen.
Uitvoeringen:
o.l.v. Paul Janse
“Kammersymphonie” (1906) -
Arnold Schönberg
“Finale” (1980/81) -
Mauricio Kagel
Zaterdag 7 november 1998 “Maria Minorkerk” te Utrecht aanvang
20.30 uur
Zondag 15 november 1998 “De IJsbreker” te Amsterdam aanvang
20.30 uur
Toegang fl 15,= (CJP/Pas-65 fl 12,50)